Kapsjaal: gemaakt in 6 gemakkelijke stappen

/
0 Comments
Vorig jaar maakte ik een kapsjaal.
Een leuk grijs exemplaar dat ik deze winter opnieuw veel ga dragen.

Ik kreeg de vraag om hiervan een kleine tutorial te maken, dus bij deze :-)









Dit zijn alvast foto'tjes van het eindresultaat. Het is enorm snel bereikt!
Je maakt de kapsjaal in 6 enorm gemakkelijke stappen!
En uit slechts 1 meter stof!

Het is een ideale sjaal voor volwassenen en kinderen!

Veel succes! En ik zeg jullie nu al: bij vragen, stel ze gerust!

Benodigdheden 



  • 1 meter stof,
    Best een stofbreedte van min 140cm, dit is de lengte van je sjaal. Ik gebruik een wollen stofje met een klein beetje rek in. Je kan het in principe met alle stoffen maken. Rekbaar of niet, dat maakt niet uit. 
  • Een patroontje van een kap.
    Kijk eens in een naaiboekje. Je vind zeker ergens een kap. Teken dit patroon over in de maat die je wil.  (Je hebt enkel de kap nodig!) 
  • Bijpassende garen, een naaimachine en je schaar natuurlijk! 

De stappen 

De naadwaarde kan je steeds zelf bepalen. Het steekt niet zo nauw :-) Ik stikte steeds op 1 cm. 

Stap 1


Knip uit de bovenkant van je stof 4 keer je kap.
Opgelet: Knip met je stof dubbelgevouwen. Zo knip je steeds 2 per keer en zorg je ervoor dat je er steeds eentje in spiegelbeeld hebt. 

De onderkant van de stof (ongeveer een halve meter) hou je heel. Dit wordt de sjaal. 


Stap 2


Leg steeds 2 kappen op elkaar met de goede kanten op elkaar. 
Speld de ronding bovenaan en achteraan vast. Stik vast.


Stap 3 


Je hebt nu 2 kappen gemaakt. Leg ze open op elkaar met de goede kanten op elkaar. Speld de bovenste ronding vast. Zorg ervoor dat de naden in het midden overeen komen. 
Stik vast. 


Stap 4 


Draai de kap om. Met de goede kanten naar buiten.
Zorg dat de kappen goed op elkaar liggen. Strijk de naad die je in stap 3 maakte plat. Topstich (= Stik op de naad die je net hebt platgestreken).


Stap 5 


Nu neem je het onderste stuk van je stof er weer bij. Je hebt normaal gezien nog ongeveer een halve meter over. 

Nu moet je kiezen:
Wil je een korte dikke sjaal dan houd je dit stuk zo.
Wil je een lange dunnere sjaal dan knip je dit stuk in 2 (in de lengte, zo krijg je 2 stukken van 25 cm hoog, 140cm breed), naai deze 2 stukken aan elkaar zodat je 1 heel lange sjaal hebt.
De gele sjaal is het voorbeeld van een dikke sjaal, de grijze is een lange. 

Leg het stuk sjaal voor je met de goede kant naar boven. Leg je kap hier ondersteboven op (goede kant stof naar beneden).
Opgelet! Zorg ervoor dat het midden van je kap overeenkomt met het midden van de sjaal. 
Stik vast. 



Stap 6

Leg nu de sjaal en kap voor je zoals op de bovenstaande foto. 
Vouw de onderkant van de sjaal naar boven. Je krijgt nu 1 lange sjaal, de kap zit binnenin.
Speld de zijkanten en de bovenkant vast.
Stik vast.
Opgelet! Laat ergens een keergat.


Draai de sjaal om. Nu komt de kap naar buiten. Zorg dat alle hoekjes goed zitten. En klaar! 

Als alles goed is verlopen ziet het er uit zoals op de foto's hieronder. 








Deze tutorial werd opgesteld met tips uit het boek "Make it, blog it, share it".
Ik hoop dat ik hierdoor een duidelijke uitleg heb kunnen geven.
Moesten er nog vragen zijn stel  ze gerust!

Deel hieronder gerust een link naar jou resultaat! Ik ben benieuwd naar jullie creaties! 
Geef me de link naar jouw blog, instagram,... en ik deel jou resultaten ook graag op deze blog (met toestemming natuurlijk!)

Veel succes 


You may also like

Geen opmerkingen :